Tiden efter budgivningen kan kännas nervös. Affären är faktiskt inte i hamn förrän både köpare och säljare har skrivit på kontraktet, men det innebär också att du inte förbundit dig till något.
Med vårt lånelöfte skaffar du full koll inför budgivningen. Du kan själv uppdatera ditt lånelöfte efter bostäderna du kollar på och höja din kontantinsats. Läs mer om hur det funkar att ansöka om ett lånelöfte.
När du anser att budgivningen är klar och har valt det vinnande budet är det dags att boka tid för kontraktskrivning med köparen. Oftast sker kontraktskrivningen allt från någon timma efter att budgivningen blev klar till ett par dagar efter. Du, mäklaren och köparen kommer tillsammans fram till när det passar er bäst. Om du valt att inte anlita en mäklare kan det vara bra att ha en bankman eller jurist med vid kontraktskrivningen.
Be gärna mäklaren om en kopia på kontraktet så att du i förväg kan läsa igenom. På så vis kan du lättare förbereda för frågor. Det är inte alltid lätt att komma på frågor när du sitter tillsammans med mäklaren och ska skriva på kontraktet om du inte läst det i förväg. Och läs hela kontraktet, även det finstilta.
I kontraktet kan det finnas villkor som ni kommit överens om. Ett sådant villkor kan till exempel gälla köparens medlemskap i föreningen eller köparens rätt till besiktning. Mäklarna har oftast standardiserade kontrakt där alla viktiga punkter är med.
Ladda ner vår checklista (pdf) för vad ett köpekontrakt ska innehålla. Pdf, 51.6 kB.
Där har vi även listat vad vi anser bör vara med i ett köpekontraktet, men som det inte finns lagkrav på.
När kontraktet är skrivet är det dags för köparen att betala handpenning. Vanligtvis är den 10 % av slutpriset. Handpenningen sätter köparen (köparens bank) in på mäklarens klientmedelskonto och om det finns ett villkor i kontraktet, till exempel besiktningsvillkor eller medlemskap i bostadsrättsföreningen, så ligger handpenningen kvar på mäklarens konto så länge möjligheten att häva köpet kvarstår. Så snart villkoren är uppfyllda och ingen valt att häva köpet betalas handpenningen till dig. Mäklaren har då oftast dragit av sin provision från handpenningen.
Om du inte skulle ha möjlighet att närvara vid kontraktskrivningen kan en annan person skriva kontraktet i ditt ställe. För att det ska funka måste ni skriva en fullmakt som låter en annan person underteckna kontraktet istället för dig. Mäklaren hjälper till att skriva en fullmakt i förväg och du måste godkänna och underteckna den.
När du sålt en bostad ska försäljningen deklareras året efter det att du och köparen skrev på köpekontraktet.
Att räkna ut vinsten eller förlusten som ska redovisas i deklarationen är inte alltid helt enkelt och ofta uppstår frågor och funderingar. Vilka kostnader har jag rätt att dra av? Hur mycket ska jag betala i eventuell vinstskatt? Och hur fungerar uppskov?
I samarbete med Lexly har vi skapat Deklarationshjälpen för att underlätta och guida dig rätt – Deklarationshjälpen kan du använda dig av både när du ska deklarera försäljningen av bostadsrätt och småhus.
Du räknar ut vinsten genom att först ta skillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset av bostaden. Därefter får du göra avdrag för mäklararvodet för försäljningen, förbättringskostnader, lagfarts- och pantbrevskostnader (om villa). Det kan vara svårt att veta vilka kostnader du får göra avdrag för då de varierar om det är villa eller bostadsrätt.
Läs mer hos Skatteverket om vilka regler som gäller vid avdrag
Exempel: Villa Villerkulla 1:20 säljs för 4 000 000 kr. Den köptes för 20 år sedan för 1 500 000 kr. Kostnaden för lagfart och pantbrev var då 40 000 kr. För att förmedla bostaden tog mäklaren ett arvode på 80 000 kr. Bostaden renoverades för 2 år sedan för 50 000 kr och du har stämt av med Skatteverket så du får göra avdrag för detta.
| Kronor |
---|---|
Försäljningspris | 4 000 000 |
Utgifter för försäljningen | -80 000 |
Inköpspris | -1 500 000 |
Lagfart och pantbrev vid inköp | -40 000 |
Förbättringar (ex. renovering) | -50 000 |
Vinst | 2 230 000 |
Skatt (22 % av vinsten) | 512 600 |
Om du har sålt din bostad med vinst för att köpa en ny bostad har du möjlighet att ansöka om uppskov för hela eller delar av vinsten. Uppskov innebär att du skjuter upp skatten för att betala den någon gång i framtiden. Du deklarerar försäljningen och räknar ut vinsten året efter det år du säljer och skriver på köpekontraktet. Sedan den 1 januari 2021 betalar du inte längre någon årlig skatt på ditt uppskovsbelopp.
Reglerna kan komma att ändras så att vinst vid bostadsförsäljningar beskattas med en annan skattesats den dag du ska betala skatten på ditt uppskovsbelopp. Det innebär att du kan få betala både mer och mindre skatt än om du betalar skatten på vinsten direkt vid försäljningen.
Förutsättningarna för att få göra uppskov är:
Du bör alltid kontakta Skatteverket för att få veta exakt vad som gäller för dig. Beviljas uppskovet av Skatteverket kommer du också behöva betala årlig skatt på uppskovsbeloppet.
Gör du en förlust när du säljer bostaden kan det finnas möjlighet att göra avdrag för halva förlusten. Ett sådant avdrag får endast göras på vinster eller andra inkomster du har i kapital.
Vi rekommenderar att du kontaktar Skatteverket för att få reda på vad som gäller för dig.