SBAB sänker den rörliga bolåneräntan

SBAB sänker 3-månadersräntan för bolån med 0,20 procentenheter vilket ger en listränta på 4,32 procent. Förändringarna träder i kraft idag tisdag den 24 september.

SBAB:s ambition är att agera transparent i räntesättningen och ha en följsamhet mellan bolåneräntor och upplåningskostnader och samtidigt ta hänsyn till konkurrenssituationen på marknaden.

Listräntan för bolån med bindningstid på 3 månader sänks med 0,20 procentenheter från 4,52 till 4,32 procent. Med dagens sänkning inkluderad har SBAB sänkt den rörliga bolåneräntan sju gånger under 2024 med totalt 0,80 procentenheter.

– Vi är inne i en period med sjunkande räntor vilket är en lättnad för många med bolån. Låntagarna uppmanas att förhandla sin ränta med banken men det krånglet slipper man hos oss. Vi har valt en transparent prismodell där kunden kan se vilken ränta de får direkt på webben, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är enkel. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån fr.o.m. tisdag den 24 september.

Bindningstid

Förändring (procentenheter)

Ny listränta (%)

3 månader

1 år

2 år

3 år

4 år

5 år

7 år

10 år

Oförändrad

Besök gärna www.sbab.se för mer information om SBAB, bolån och sparande.

Catharina Henriksson, Presschef, SBAB.
Tel: 076-118 79 14. E-post: catharina.henriksson@sbab.se