SÄ skyddar du dig mot bedrÀgerier
Vi vill att du som kund ska kÀnna dig trygg nÀr du anvÀnder vÄra tjÀnster. PÄ SBAB arbetar vi dÀrför stÀndigt med att tjÀnsterna vi erbjuder ska vara sÀkra. Samtidigt Àr det viktigt för oss att du som anvÀnder vÄra tjÀnster Àr medveten om hur bedragare kan gÄ tillvÀga för att försöka lura dig.
SÄ spÀrrar du ditt konto
Om du drabbats av bedrÀgeri och behöver spÀrra ditt sparkonto ringer du oss pÄ 0771-40 00 21.
Du nĂ„r oss pĂ„ vĂ„ra ordinarie öppettider mĂ„ndagâlördag:
- MĂ„ndagâfredag: 8:00â19:00
- Lördag: 9:00â16:00
HÀr hittar du avvikande öppettider.
SpÀrrservice har Àven öppet pÄ söndagar om du blivit utsatt för bedrÀgeri.
- Söndag: 13:00â16.00
Under pĂ„sk har vi öppet lĂ„ngfredagen och pĂ„skafton 13:00â16:00. Under pĂ„skdagen har vi öppet 13:00â16:00.
Det förekommer ofta bluffmeddelanden i flera kanaler som ser ut att komma frÄn SBAB. Vi vill uppmana dig att vara försiktig. Ring inte telefonnummer och klicka inte pÄ lÀnkar i sms om du Àr osÀker pÄ avsÀndaren.
SÄ hÀr rapporterar du ett misstÀnkt bluff-sms:
I samarbete med polisen har teleoperatörerna tagit fram ett gemensamt nummer för att rapportera misstÀnkta bluff-sms. Om du har fÄtt ett bluff-sms som gör dig misstÀnksam kan du vidarebefordra sms:et till kortnummer 7726. PÄ sÄ sÀtt fÄr operatörerna information om sms:et och dess innehÄll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.
Vi vill Àven pÄminna om att aldrig logga in eller skriva under med e-legitimation (exempelvis BankID) i din internetbank eller bankapp pÄ nÄgon annans uppmaning. Om du Àr det minsta osÀker pÄ var kontakten kommer ifrÄn, eller upplever att nÄgot Àr fel eller konstigt, bör du lÀgga pÄ och istÀllet kontakta vÄr kundservice pÄ 0771-45 30 00. TÀnk pÄ att SBAB endast ringer om du har ett pÄgÄende Àrende.
Minska risken att bli lurad:
- Logga aldrig in med e-legitimation, exempelvis BankID, pÄ nÄgon annans uppmaning
- Ăverför aldrig pengar pĂ„ nĂ„gon annans uppmaning
- Om du Àr det minsta misstÀnksam: motring till ett telefonnummer du sjÀlv sökt fram
Förebygg med beloppsgrÀns för överföringar
Du kan vĂ€lja en egen beloppsgrĂ€ns för överföringar i internetbanken. BeloppsgrĂ€nsen kan vara mellan 0â200 000 kronor. Det innebĂ€r att du kan sĂ€tta en lĂ€gre grĂ€ns i förebyggande syfte om du skulle bli utsatt för bedrĂ€geri.
1. SpÀrra BankID
Om du blivit utsatt eller misstÀnker att du blivit utsatt för ett bedrÀgeri bör du spÀrra alla dina BankID:n.
Tips! Genom att logga in pÄ ditt BankID och klicka dig vidare till historik kan du se en lista över de BankID-hÀndelser som finns för ditt personnummer, Àven för eventuellt andra BankID Àn det aktuella. DÄ kan du lÀtt identifiera aktiviteter som skett med ditt BankID som du inte kÀnner till.
2. Kontakta dina banker
Kontakta din bank omgÄende och försök stoppa transaktioner och informera om att du blivit drabbad. De flesta bankerna har spÀrrservice öppet dygnet runt.
Om nÄgon fÄtt tillgÄng till ditt BankID finns det en risk att den personen loggar in pÄ alla banker. DÀrför Àr det Àr viktigt att du kontaktar alla banker dÀr du Àr kund.
3. Kontakta polisen
PolisanmÀl alltid om du misstÀnker att nÄgon har ringt upp och försöker lura dig.
NÀtfiske Àr en förberedelse till bedrÀgeri som gÄr ut pÄ att via e-post eller webbsidor "fiska" efter personlig information sÄsom lösenord och inloggningsuppgifter som sedan anvÀnds i brottsliga syften. Ofta anvÀnder sig bedragarna av "social manipulation", vilket innebÀr att en person blir manipulerad till att utföra en viss handling eller avslöja information, i tron om att denne talar med nÄgon som den kÀnner eller har förtroende för.
Exempelvis kan du via e-post uppmanas att klicka pÄ en lÀnk till en förfalskad sida dÀr du ombeds fylla i personuppgifter som bedragaren sedan kan anvÀnda i brottsliga sammanhang. Sidorna ser ofta trovÀrdiga ut.
SĂ„ kan du skydda dig:
- Kontrollera alltid avsÀndaren pÄ de mail du tar emot. Bedragare anvÀnder ofta metoder för att fÄ avsÀndaren att se trovÀrdig ut, genom att exempelvis anvÀnda avsÀndarnamn eller webbadresser som pÄminner om den kÀlla de utger sig för att representera.
- Klicka inte pÄ lÀnkar i mail om du inte Àr sÀker pÄ att de Àr betrodda
- Fyll inte i dina personuppgifter pÄ en hemsida som du blivit hÀnvisad till via mail
- AnvÀnd aldrig ditt BankID om du uppmanats att göra detta i ett mail
- Utför aldrig betalningar pÄ uppdrag via mejl
- Uppdatera kontinuerligt brandvÀggar och virusskydd
- LÀmna aldrig ut dina lösenord
- AnvÀnd starka lösenord, gÀrna med flera tecken samt variation av bokstÀver, siffror och specialtecken
- Var extra vaksam ifall avsÀndaren uppger att det Àr brÄttom, det Àr ofta en varningssignal
BedrÀgerier via falska telefonsamtal har ökat kraftigt de senaste Ären. Den hÀr typen av bedrÀgerier kallas ofta för "vishing", vilket stÄr för voice phishing.
Vishing kan exempelvis ske genom att bedragare kontaktar en person via telefon och uppger att denne representerar exempelvis en bank, polisen eller en webbutik. Under samtalet ber bedragaren personen att anvÀnda sitt BankID, bankdosa eller annan identifieringsmetod.
I samband med att den som blivit uppringd "identifierar" sig, loggar bedragaren in pÄ personens Internetbank och genomför antingen en transaktion eller skapar ett nytt BankID i personens namn. Ofta mÀrker den som blir uppringd inte att detta sker.
SĂ„ kan du skydda dig:
- AnvÀnd aldrig BankID, bankdosa eller annat betalningsinstrument pÄ uppmaning av nÄgon annan, om inte du sjÀlv initierat kontakten med den som identifieringen görs mot.
- Be alltid om att fÄ verifiera att uppgifterna stÀmmer om du blir kontaktad över telefon, Àven om personen som kontaktar dig sÀger att det Àr brÄttom. Kontakta sedan företaget som uppringaren sÀger att denne representerar pÄ ett telefonnummer som finns pÄ företagets hemsida.
- Var extra vaksam ifall uppringaren uppger att det Àr brÄttom, det Àr ofta en varningssignal
- LÀs noga informationstexten i BankID sÄ att det överensstÀmmer med vad du faktiskt vill göra
"Smishing" avser i likhet med vishing och phishing Àr situationer dÀr bedragaren försöker fÄ en person att lÀmna uppgift, gÄ in pÄ en hemsida eller utföra en viss aktivitet. Vid smishing inleds dock kontakten med sms.
Sms:et innehÄller ofta en lÀnk eller kontaktuppgifter, som den som tar emot sms:et ombeds att ta kontakt med.
SĂ„ kan du skydda dig:
Kontakta det företag som sms:et skickats ifrÄn, för att verifiera Àktheten. AnvÀnd inte kontaktuppgifter som framgÄr av sms:et, utan gÄ in pÄ företagets hemsida och för att hitta företagets kontaktuppgifter
- Klicka inte pÄ lÀnkar i sms om du inte Àr sÀker pÄ att de Àr betrodda
- Fyll inte i dina personuppgifter pÄ en hemsida som du blivit hÀnvisad till via sms
- AnvÀnd aldrig ditt BankID om du uppmanats att göra detta i ett sms
- Utför aldrig betalningar pÄ uppdrag via sms
- Var extra vaksam ifall avsÀndaren uppger att det Àr brÄttom, det Àr ofta en varningssignal
Det Àr vanligt att man via internetbaserade auktionssajter, exempelvis Blocket och Tradera, hittar varor till bra priser.
Det hÀnder att bedragare utnyttjar dessa webbplatser, genom att exempelvis begÀra förskottsbetalning och dÀrefter aldrig leverera nÄgon vara samt göra sig oantrÀffbar.
En varningssignal Àr oftast att varan annonseras till ett mycket bra pris.
Observera ocksÄ att det inte Àr nÄgon garanti eller skydd att sÀljaren lÀmnar ut sitt person- eller kontonummer.
SĂ„ kan du skydda dig:
- Var vaksam pÄ varor som annonseras till mycket lÄgt pris
- Betala aldrig i förskott nÀr du handlar av privatpersoner
- Var försiktig om sÀljaren har mycket brÄttom att slutföra affÀren
RomansbedrÀgerier avser bedrÀgerier dÀr en gÀrningsperson inleder en kÀrleksrelation med nÄgon med syfte att lura den andra personen. RomansbedrÀgerier drabbar bÄde kvinnor och mÀn i alla Äldersgrupper.
GÀrningspersonen tar ofta kontakt via dejtingsidor eller sociala medier. Ofta vilseleder gÀrningspersonen sitt offer genom att utge sig för att vara nÄgon annan genom att visa upp stulna bilder och ibland pÄhittade namn. GÀrningspersonen uppger ofta att den befinner sig utomlands i tjÀnsten. Efter en tid uppstÄr en situation dÀr gÀrningsmannen behöver hjÀlp med pengar, varpÄ gÀrningspersonen förmÄr sitt offer att genomföra stora summor pengar till personen.
GÀrningspersonerna Àr ofta mycket metodiska och investerar mycket tid i att fÄ relationen att kÀnnas Àkta.
RomansbedrÀgerier pÄverkar ofta den drabbade mycket hÄrt, sÄvÀl ekonomiskt som kÀnslomÀssigt.
SĂ„ kan du skydda dig:
- Var vaksam pÄ om en person du Àr i kontakt med plötsligt Àr i behov av pengar. En sÀrskild varningssignal Àr att personens Àrende Àr brÄdskande
- Kontrollera att personen verkligen finns. Du kan exempelvis testa att "bildgoogla" personens profilbild
- Skicka aldrig pengar till nÄgon du trÀffat pÄ Internet
Ett "Nigeriabrev" Àr ett mail eller brev, ofta pÄ engelska, dÀr en person förklarar att denna behöver din hjÀlp att exempelvis föra över en stor summa pengar. Ofta har avsÀndaren en ömmande historia med syfte att vÀcka dina sympatier.
AvsÀndaren lovar att du kommer bli belönad om du kan hjÀlpa till. Ibland försöker Àven avsÀndaren fÄ dig att lÀmna ut dina kontouppgifter.
"Nigeriabrev" har fÄtt sitt namn dÄ det första brevet av denna typ skickades frÄn Nigeria. Idag finns avsÀndarna i mÄnga olika lÀnder.
SĂ„ kan du skydda dig:
- Besvara aldrig den hÀr typen av meddelanden.
- LĂ€mna aldrig ut dina personuppgifter, eller bankdetaljer
- LÄt aldrig nÄgon annan anvÀnda ditt bankkonto för att sÀtta in, före över eller ta ut pengar
Spoofing innebÀr att nÄgon anvÀnder/utnyttjar en annan persons eller företags identitet för att till exempel genomföra ett bedrÀgeri och fÄ tillgÄng till kÀnslig information. Ett sÀtt kan vara att bedragaren göra sÄ att ett SMS eller mail ser ut att komma frÄn en bank eller myndighet. De kan Àven manipulera ett SMS sÄ det ser ut som om att det kommer frÄn ett telefonnummer som tillhör en bank eller myndighet i syfte att SMS:et ska verka legitimt.
SĂ„ kan du skydda dig:
Klicka aldrig pĂ„ en lĂ€nk som kommer i ett SMS eller i ett mail. Ăr du osĂ€ker pĂ„ om meddelandet kommer frĂ„n din bank sĂ„ kontakta din bank genom att kontrollringa det telefonnummer som du vanligtvis ringer, anvĂ€nd inte det telefonnumret som finns i meddelandet.
Ett tillvÀgagÄngssÀtt som blivit allt vanligare för bedrÀgerier, Àr sÄ kallad "social engineering", eller "social manipulation". Social manipulation innebÀr att en person blir manipulerad till att utföra en viss handling eller avslöja information, i tron om att denne talar med nÄgon som den kÀnner eller har förtroende för.
Det kan exempelvis handla om att en bedragare kontaktar en person via sociala medier och utger sig för att vara en slÀkting eller vÀn till personen, eller att bedragaren kontaktar en person via telefon och uppger att denne ringer frÄn exempelvis banken eller polisen.
Det Àr bra att veta att en bank aldrig kommer ringa upp dig och be att du identifierar dig i syfte att exempelvis stoppa en bedrÀglig transaktion. Om det verkligen skulle vara sÄ att banken kontaktar dig gÀllande en aktivitet pÄ ditt konto, sÄ kommer vi inte be att du identifierar dig.
Undvik att utnyttjas som penningmÄlvakt
En penningmÄlvakt Àr en person som deltar i penningtvÀtt genom att exempelvis upplÄta sitt konto eller överföra eller ta ut pengar som kommer frÄn illegala verksamheter eller planeras anvÀndas i brottsliga ÀndamÄl.
Det Àr viktigt att alltid komma ihÄg att Àven du kan dömas för penningtvÀttsbrott om du exempelvis överlÄter ditt konto till nÄgon annan som anvÀnder kontot för penningtvÀtt, eller om du hjÀlper till att utföra en transaktion dÀr pengarna kommer frÄn brottsvinster eller illegala verksamheter. Detta gÀller Àven om du inte Àr medveten om var pengarna kommer ifrÄn.
TÀnkt pÄ att:
- Den som rekryterar penningmÄlvakter lockar ofta med att du ska fÄ snabba pengar och stor förtjÀnst om du hjÀlper till med exempelvis en transaktion eller upplÄter ditt konto
- Ta inte emot en överföring eller Swish-betalning om syftet Àr att föra dem vidare
- LĂ€mna aldrig ut dina personuppgifter, eller bankdetaljer
- LÄt aldrig nÄgon annan anvÀnda ditt bankkonto för att sÀtta in, före över eller ta ut pengar
Kriminella personer utnyttjar ofta unga personer som penningmÄlvakter, och det Àr vanligt att den som utnyttjas inte Àr medveten om att det som den gör Àr ett brott. Den kriminella lockar ofta med snabba pengar och stora förtjÀnster för att en person ska hjÀlpa till med exempelvis en transaktion.
Som förÀlder Àr det alltid bra att prata med sina barn sÄ att de Àr medvetna om denna risk och inte lÄter sig utnyttjas eller luras av den kriminellas lockande erbjudanden. Ett tips Àr att visa intresse för vad ditt barn gör pÄ till exempel internet, eftersom det inte Àr ovanligt att penningmÄlvakter rekryteras via sociala medier.
Det kan vara svÄrt att ha insyn i sitt barns aktiviteter och sÄledes vilka risker som finns i dessa, men som vÄrdnadshavare till en minderÄrig har du möjlighet att ha insyn i ditt barns konto och pÄ sÄ vis upptÀcka transaktioner som Àr avvikande.
PÄ Polismyndighetens hemsida kan du lÀsa mer om vad som menas med penningmÄlvakt Àr och vilka konsekvenser detta kan medföra.
Klicka hÀr för att komma till Polismyndighetens informationssida
Polismyndigheten har ocksÄ tagit fram en sÀrskild informationssida om unga penningmÄlvakter.