SBAB sänker sparräntorna

SBAB sänker den rörliga sparräntan med 0,25 procentenheter för privatkunder vilket ger en ny ränta på 3,25 procent. Samtidigt sänker banken sparräntan för företag och bostadsrättsföreningar med 0,25 procentenheter. Räntejusteringen är en effekt av Riksbankens beslut att sänka styrräntan. Förändringen träder i kraft onsdagen den 21 augusti.

Det är SBAB:s ambition att ha en följsamhet mellan bolåneräntor, sparräntor och upplåningskostnader med hänsyn tagen till konkurrenssituationen. Som ett led i detta och mot bakgrund av Riksbankens sänkning av styrräntan, sänker SBAB sparräntan för privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar med 0,25 procentenheter.

För privatpersoner ger det en sparränta på 3,25 procent. Privatkunder hos SBAB har fri flytträtt och fria uttag utan någon bindningstid. Insatta medel hos SBAB omfattas av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att sparbelopp upp till 1 050 000 kronor är skyddade av staten genom Riksgälden.

För företag och bostadsrättsföreningar blir den nya räntan 3,05 procent för belopp upp till 25 miljoner kronor och 3,35 procent för sparande mellan 25-200 miljoner kronor.

– Vår ambition är att fortsätta erbjuda riktigt bra sparräntor även när Riksbanken justerar styrräntan. De senaste årens ekonomiska turbulens har påmint oss om vikten av att bygga upp en buffert för oförutsedda händelser och framtida investeringar. Det vill vi bidra till genom ett attraktivt sparerbjudande, säger Mikael Inglander, VD, SBAB.

De nya räntorna börjar gälla 2024-08-21:

Privatkund

Tidigare ränta

Förändring (procentenheter)

Ny ränta

Sparkonto med rörlig ränta

Företag & Brf

Beloppsintervall

Tidigare ränta

Förändring (procentenheter)

Ny ränta

Upp till 25 miljoner kronor

25-200 miljoner kronor

- 0,25

Besök gärna www.sbab.se för mer information om SBAB, bolån och sparande.

Catharina Henriksson, Presschef, SBAB.
Tel: 076-118 79 14. E-post: catharina.henriksson@sbab.se