Publicerad: 19 november, 2024

Hej Morgan, försäljningschef brf på SBAB

På SBAB:s kontor runt om i landet arbetar vi nära bostadsrättsföreningar för att möta deras specifika behov och stötta dem i en föränderlig ekonomisk miljö. Med erfarenhet och en bred förståelse för föreningarnas utmaningar står våra kundansvariga redo att hjälpa till.

Idag pratar vi med Morgan, Försäljningschef för brf med ansvar för de kundansvariga som arbetar med bostadsrättsföreningar i hela Sverige. Med tre år på SBAB och över 25 år i branschen har han en gedigen förståelse för det svenska brf-landskapet och hjälper dagligen föreningar att fatta genomtänkta beslut för framtiden.

Kort om Morgan Björklund

Titel: Försäljningschef brf
Region: Sitter i Göteborg men ansvarar för hela Sverige
Bakgrund: 3 år på SBAB, tidigare Riksbyggen och Nordea.

En dag på jobbet – Vad innebär rollen som kundansvarig?

För en kundansvarig på SBAB är ingen dag den andra lik. En stor del av arbetsdagen handlar om att vara tillgänglig för våra brf-kunder och ge dem stöd i allt från att diskutera ränteläget och nya lån till att gå igenom budgetar och planera renoveringar.

– Ofta är det fokus på ekonomi och förberedelser inför styrelsemöten, där sparande, underhåll och framtida investeringar är vanliga samtalsämnen, berättar Morgan.

Frågor som rör brf-ekonomi

Under det senaste året har ekonomiska frågor varit särskilt framträdande, och inflationens påverkan är en stor källa till oro för många bostadsrättsföreningar.

– Många föreningar måste nu överväga avgiftshöjningar för att täcka ökade kostnader för räntor och energi. Vi hjälper styrelser att resonera kring hur de ska hantera dessa höjningar för att skapa trygghet både på kort och lång sikt, säger Morgan.

Trender för bostadsrättsföreningar i Sverige

Morgan ser en tydlig trend där hållbarhet har blivit en allt viktigare fråga. Många föreningar, tillsammans med förvaltare och SBAB, ser stora möjligheter i att energieffektivisera fastigheterna för att minska kostnader och skapa en mer hållbar framtid. Men även att det kan vara svårt för brf:er att skapa engagemang i föreningen.

– Även om vi har en gammal tradition av ett starkt föreningsliv i Sverige ser vi att trenden är vikande och att många föreningar upplever att det är svårt att hitta styrelsemedlemmar. Här försöker vi stötta och göra styrelsearbetet så lätt som möjligt för de som engagerar sig, förklarar Morgan.

– Många föreningar måste nu överväga avgiftshöjningar för att täcka ökade kostnader för räntor och energi, berättar Morgan.

Kommande utmaningar för brf:er i hela landet

En av de största utmaningarna som Morgan ser är behovet att justera avgifter till en nivå som säkerställer föreningarnas långsiktiga stabilitet. Många har varit försiktiga med avgiftshöjningar, men för att kunna säkerställa ett stabilt kassaflöde och ha råd med underhållsplaner kan det krävas fler justeringar framöver.

– Långsiktig planering är nyckeln, inte bara när det gäller avgifter utan även för renoveringar och investeringar i energieffektivitet, säger Morgan.

Booli

Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu

Booli ägs av SBAB och är bostadssajten där ni hittar Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu. Med Booli pro kan ni som brf följa viktiga nyckeltal från årsredovisningar från över 20 000 bostadsrättsföreningar, till exempel belåning, årsavgiftsnivå och försäljningar i brf:erna.

Läs också