Hantera bankärenden med en fullmakt

Det kan uppstå tidpunkter där du behöver ta hjälp av någon annan för att utföra dina bankärenden. Då kan du ta hjälp av en fullmakt.

Om du själv inte har möjlighet att utföra dina bankärenden kan du ge någon annan en bankfullmakt att företräda dig. Personen med fullmakten kan hjälpa dig med de allra flesta frågor som handlar om dina lån och ditt sparande hos oss. Men det är bra att tänka på att en fullmakt bör användas med försiktighet — kontakta oss gärna på telefon så pratar vi tillsammans igenom om en fullmakt är den bästa lösningen för dig och din situation.

En framtidsfullmakt kan du ge till någon som du vill ska kunna hjälpa dig längre fram i livet. Den börjar endast gälla om du på grund av exempelvis sjukdom inte längre kan ta hand om din egen ekonomi, och den kan omfatta både dina lån och ditt sparande. En framtidsfullmakt ger många en trygghet i att veta att ens tillgångar är i trygga händer om något skulle hända i framtiden.

Om du har en anhörig som inte längre kan ta hand om sin egen ekonomi, men som tidigare inte har skapat en framtidsfullmakt, kan du i vissa fall genom anhörigbehörighet ändå hjälpa din anhöriga. Det kan handla om enkla frågor för att vardagen ska fungera, som att se till att räkningarna blir betalda. För att använda din anhörigbehörighet kan du behöva styrka din relation till din anhöriga med exempelvis ett personbevis. Du kan läsa mer om vem som kan vara anhörigbehörig i bankföreningens broschyr eller ringa oss om du har frågor.

Behöver du en fullmakt?

En fullmakt ska vara skriftlig och du som ger fullmakt måste ha fyllt 18 år. Fullmakten måste vara undertecknad av dig själv och bevittnad av två personer. Den person du ger fullmakten till får inte bevittna.

Kontakta gärna oss på ring 054-17 26 26 så hjälper vi dig med blankett.

 

Hur kommer jag i kontakt med SBAB om jag har en fullmakt och ska företräda en närstående?

Ring oss på 054-17 26 26 så hjälper vi dig att komma igång.