När en anhörig har gått bort
Det är aldrig enkelt att hantera förlusten av en anhörig. Det är både sorg och praktiska frågor som ska hanteras, och det kan kännas som en överväldigande uppgift att ta hand om allt runt dödsboet.
För att underlätta vill vi ge dig bra stöd och vägledning under den här tiden. På den här sidan kan du läsa mer om vad som händer när någon i din närhet har dött och du behöver ta hand om dödsboet, och vad vi hjälper dig med.
Vad är ett dödsbo?
När en person avlider blir personens tillgångar och skulder ett dödsbo. Dödsboet är en juridisk person som förvaltas av dödsbodelägarna. Vilka som är dödsbodelägare fastställs först vid en bouppteckning, men oftast är det den avlidnes make/maka, sambo eller andra arvingar.
Vad händer hos SBAB när en person med lån eller sparkonto avlider?
När vi får uppdatering från folkbokföringsregistret om att en av våra kunder har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella lån och sparkonton per dödsdagen. Engagemangsbeskedet skickas till dödsboets folkbokföringsadress. Om efterlevande make/maka finns och är kund hos oss skickar vi även ut engamgemangsbesked till den personen.
Vi kan också skicka ut engagemangsbeskedet till dödsbodelägare, då behöver dödsbodelägaren identifiera sig med BankID samt skicka in ett dödsfallsintyg.
Bra saker att tänka på när en anhörig gått bort
När en anhörig har gått bort finns det många praktiska frågor och saker att ta hand om. På Efterlevandeguiden.se finns hjälp och flera checklistor du kan använda för att göra det enklare för dig när du har förlorat någon nära.
Vanliga frågor om dödsbo med bolån
Vanliga frågor om dödsbo med sparkonto
Hjälp med bouppteckning via Lexly
När en anhörig går bort kan det vara skönt att få hjälp och avlastning med det praktiska. Via vår samarbetspartner Lexly får du en inledande, kostnadsfri vägledning och möjlighet till juristhjälp under hela processen.