SBAB:s delårsrapport för januari–juni 2024

SBAB:s delårsrapport för januari–juni 2024 finns nu tillgänglig på sbab.se/IR.

Andra kvartalet 2024 (första kvartalet 2024)

• Den totala utlåningen ökade under kvartalet med 1,3 procent till 528,0 mdkr (521,3). Den totala inlåningen ökade med 4,6 procent till 241,3 mdkr (230,7).
  • Rörelseresultatet minskade med 8,6 procent till 736 mnkr (805), främst hänförligt till mindre intäkter från nettoresultat av finansiella transaktioner och något högre personal- och utvecklingskostnader.
  • Räntenettot minskade till 1 354 mnkr (1 372), hänförligt till mindre ränteintäkter. Jämfört med föregående kvartal är det små skillnader i både ränteintäkter och räntekostnader.
  • Kreditförluster (netto) uppgick till 21 mnkr (23) och bestod främst av kreditförlustreserveringar. De konstaterade kreditförlusterna uppgick till 4 mnkr (2).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 10,7 procent (11,9) och K/I-talet till 34,3 procent (31,2).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 12,1 procent (12,1).

Finansiell information

Kv 2

Kv 1

Jan–jun

Total utlåning, mdkr

Total inlåning, mdkr

Räntenetto, mnkr

Provisionsnetto, mnkr

–14

–17

–31

–15

Nettoresultat av finansiella transaktioner, mnkr

Kostnader, mnkr

–470

–439

–909

–817

Kreditförluster, netto, mnkr

–21

–23

–44

–56

Påförda avgifter; Riskskatt och resolutionsavgift, mnkr

–142

–284

–268

Rörelseresultat, mnkr

Avkastning på eget kapital, %

10,7

11,9

11,3

13,2

K/I-tal, %

34,3

31,2

32,7

28,6

Kärnprimärkapitalrelation, %

12,1

11,9

VD-kommentar från Mikael Inglander:

Vi rapporterar för det andra kvartalet ett stabilt resultat med god lönsamhet och låga kreditförluster. Trots en fortsatt hög konkurrens lyckades vi under kvartalet växa våra bolånevolymer och öka våra marknadsandelar. Riksbanken beslutade i maj om en räntesänkning om 0,25 procentenheter och prognosticerar för ytterligare två eller tre räntesänkningar under det andra halvåret 2024. Lägre räntor och fortsatt sjunkande inflation är ett välkommet besked för de svenska hushållen och företagen och utgör samtidigt en viktig förutsättning för återhämtningen i den svenska ekonomin. Vi fortsätter att attrahera nya inlåningskunder. Det är en glädjande utveckling som stärker såväl vår finansieringsstruktur som vår långsiktiga konkurrenskraft.

Gradvis sjunkande räntor

Riksbanken sänkte styrräntan i maj med 0,25 procentenheter och öppnade under mötet i juni upp för ytterligare två eller tre sänkningar under det andra halvåret 2024. Vi har agerat skyndsamt i vår prissättning på bolånesidan och sänkt den viktiga 3-månadersräntan för bolån redan innan Riksbankens räntesänkning i maj samt vid flera andra tillfällen under 2024. När styrräntan sjunker minskar delar av våra finansieringskostnader vilket gör det möjligt för oss att sänka våra bolåneräntor trots de pressade bolånemarginalerna. Detta är ett välkommet besked för många kunder som sett sina ränte- och boendekostnader stiga kraftigt de senaste åren. Vi presenterar för kvartalet ett stabilt resultat med god lönsamhet och ökade in- och utlåningsvolymer. Kostnaderna ökar något enligt plan när vi fortsätter att investera i vårt erbjudande för att möjliggöra framtida tillväxt och ett starkt kunderbjudande. Vi har som ambition att erbjuda transparenta och konkurrenskraftiga priser till våra kunder och vill över tid växa vår utlåning för att skapa förutsättningar för oss som bolag att investera i verksamheten och vårt erbjudande. Bolånemarginalerna är fortsatt mycket låga även om vi räknar med en försiktig återhämtning i takt med att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan.

Bostadsmarknaden ser ut att stärkas

Efter en förhållandevis lång period av låg aktivitet på bostadsmarknaden noterar vi nu en viss ökning. Med successivt sjunkande bolåneräntor, minskad osäkerhet och stigande reallöner finns bättre förutsättningar för ökad aktivitet på bostadsmarknaden med stabila eller svagt stigande bostadspriser. SBAB:s egen bostadsindikator, Bomarknadstempen, är på väg att återhämta sig mot mer normala nivåer. Vi noterar även en viss återhämtning för kredittillväxten, om än från historiskt låga nivåer. Ett tecken på detta är att vi nu hanterar allt fler bolåneärenden och lånelöften. Vi har under perioden växt våra bolånevolymer och ökat våra marknadsandelar. På företagsmarknaden noterar vi en fortsatt avvaktande hållning hos fastighetsbolagen, även om aktiviteten på transaktionsmarknaden ökat något jämfört med tidigare kvartal. Aktiviteten på nyproduktionsmarknaden ligger fortsatt på en låg nivå. Vi fortsätter att öka våra marknadsandelar för utlåning till bostadsrättsföreningar, även om kredittillväxten på marknaden just nu är negativ. Många bostadsrättsföreningar fortsätter att amortera på befintliga skulder och uppvisar därtill en försiktighet att ta upp nya lån för investeringar i befintliga fastigheter. Trots vissa utmaningar för både våra privat- och företagskunder är vår kreditkvalitet fortsatt god. Detta syns tydligt i våra siffror där vi för kvartalet redovisar kreditförluster om 21 mnkr, motsvarande 0,02% procent av vår utlåning.

Kilowattlånet – ett initiativ för att driva omställningen av villor och fritidshus

Under våren 2024 publicerade vi vårt uppdaterade gröna ramverk för att bättre linjera våra gröna tillgångar med de regler och begrepp som återfinns i EU-taxonomin. I linje med vårt uppdaterade ramverk har vi tagit fram en ny produkt för att driva och skapa incitament för energiförbättringar i befintliga fastigheter, ett så kallat Kilowattlån. Kilowattlånet möjliggör för våra kunder att höja sina befintliga bolån i syfte att energirenovera sina villor och fritidshus. Med Kilowattlånet får våra kunder

ytterligare 0,20 procentenheter i avdrag på räntan, utöver SBAB:s redan gällande konkurrenskraftiga bolåneräntor. Därtill garanterar vi rabatten i upp till tio år. Här vill vi som bolag uppmuntra till en hållbar energiomställning och samtidigt bidra till sänkta boendekostnader för våra kunder. Detta initiativ utgör ytterligare ett steg i vår resa att driva på energiomställningen och jobba mot en mer hållbar bostadsmarknad. Vi växlar upp vårt arbete kring hållbarhet och det inspirerar mig att se vilka framsteg och vilken drivkraft våra medarbetare har när alla drar åt samma håll.

Bedrägerier, ett växande samhällsproblem

Bedrägerier är ett växande samhällsproblem och drabbar såväl privatkunder som företag och banker. Detta är samtidigt en inkomstkälla för den organiserade brottsligheten och för ofta med sig stor skada för de som utsätts. Vi utvecklar därför vår övervakning och våra produkter skyndsamt för att både förebygga och förhindra bedrägerier men också för att minska skadorna för de kunder som utsatts. Tillsammans med Bankföreningen och Sveriges banker sprider vi även kunskap med syftet att minska risken för att bli utsatt för bedrägerier.

Vi fortsätter att växa inlåningen

Vi noterar glädjande att vi fortsätter att attrahera många nya inlåningskunder. Under kvartalet växer inlåningsvolymen med 4,6 procent och uppgår nu till 241 mdkr. Det är tydligt att receptet med schyssta räntor, enkla villkor och ett högt förtroende bidrar till att allt fler kunder agerar och byter bank för sitt sparande. I samband med att räntorna började stiga kraftigt under 2022 valde vi på SBAB att med god följsamhet, i motsats till många av våra större branschkollegor, att höja räntan på våra sparkonton. Sedan dess har vi fortsatt att erbjuda mycket konkurrenskraftiga räntor. Jag är såklart väldigt stolt över vår framfart och hoppas och tror att vi kan fortsätta att växa inlåningen. De förväntade räntesänkningarna från Riksbanken bidrar dock sannolikt till att tillväxten kan komma att minska något framöver.

Avslutningsvis

Jag vill passa på att välkomna alla nya kunder till SBAB. Jag lovar att vi ska arbeta hårt för att fortsätta förtjäna ert förtroende. Jag vill också passa på att skicka ett stort tack till alla medarbetare på SBAB för era goda insatser under det första halvåret 2024. Tillsammans gör vi skillnad.

Hoppas att alla får en riktigt härlig sommar.

Mikael Inglander

VD SBAB